BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 24, 2011

Latihan Industri

Bermula 16 Mei 2011,bermulalah satu lembaran baru dalam sejarah hidupku apabila telah memulakan Latihan Industri atau pun dikenali sebagai praktikal. Untuk pengetahuan, praktikal ini diselaraskan untuk semua IPTA di Malaysia.


Aku telah memohon untuk LI di sebuah syarikat microelectronics iaitu IC Microsystems Sdn Bhd.Jadi bermulalah episod diriku keluar dari negeri Pahang Darul Makmur buat pertama kalinya dalam sejarah hidup aku hehe.Jadi ak dan rakan sekelasku telah tinggal di sebuah rumah sewa di sekitar Puchong iaitu Taman Putra Perdana.Pada hari kemasukan ke rumah tu,memang sesat jugak aku dan keluarga nak mencari tempat ni,maklumlah tak familiar dengan kawasan bandar pesat membangun macam Kuala Lumpur ni.Cari punya cari akhirnya jumpa jugak dan alhamdulillah rumahnya selesa la untuk kami tinggal.

Jadi pada hari berikutnya aku pun mula bekerja dan memang hari pertama di mana-mana pun serupa.Sama ada masuk darjah satu,tingkatan satu,pelajar universiti tahun satu,kerja hari pertama sentiasa merupakan hari yang paling membosankan dan paling santai.

Kemudian setelah beberapa hari kami mula diberikan assignment dan kerja untuk diselesaikan.Yang bestnya kerja kat sini,semua kerja dalam pejabat,mengadap computer dari 8.30 pagi sehinggalah 5.30 petang setiap hari dan uniknya lagi,latihan industri di IC MIC ini ialaha semua pelatih ditempatkan dalam satu pejabat dan tidak bercampur dengan pekerja company ini sendiri.Ini kerana company ini merupakan company yang design integrated circuit.So in order nak expert dalam company,a guided training have been given to us so that in the future we can become one of the employee.

Tambahan lagi, selepas melengkapkan 3 bulan training,kami akan diberikan sijil yang mengatakan kami sudah mahir menggunakan software2 yang diberikan.Jadi itu sudah satu advantage kepada kami pada masa hadapan.Cuma kekurangannya ialah kami tidak dapat banyak pengalaman berbanding pelajar lain yang bergaul dengan pekerja2.Tapi xkisahlah,by hook or by crook,lambat laun kami akan hadapinya jugak.

Jadi setelah bekerja di office ni,terasa la kejap diri macam pekerja korporat,walaupun hakikatnya hanyalah budak praktikal.hehe. aku jugak ambil masa ni untuk putihkan kulit sebelum pergi tauliah untuk kor inspektor suksis nanti di UTM Skudai.Insyaallah kalau ada rezeki la kan hehe.

Jadi di situ sajalah post saya untuk kali ini.Semoga berjumpa lagi di lain hari.Bubye....

0 comments: